onsdag 4 juni 2014

Rådjur i mörker

Måndagskvällen var en fin och ljus kväll, utan några som helst molntussar på himlen. Jag passade på att bege mig ut för att göra några rådjursbilder. Jag har länge haft en bildidé om att få rådjur gåendes i högt gräs med överblommade maskrosor. Denna kväll hade jag tur för att denna kväll gavs möjligheten att göra dessa bilder. Rådjuren vandrade runt och åt på ett fält som just nu står i träda, så här var det fullt med överblommade maskrosor och hundkex. Det var bara lite ljus kvar innan mörkret skulle lägga sig helt när jag gjorde bilderna, så bilderna blev ganska så mörka i sin karaktär. På något sätt så tycker jag ändå väldigt mycket om den dova, murriga sommarnattsstämningen i bilderna.








4 kommentarer:

Jan-Olov Wogenius tel. 0706-476346 sa...

Riktigt fina kvällsbilder du fick.

Gustav Rappestad sa...

Jag gillar mörka bilder, de är spännande. Här har du verkligen lyckats bra tycker jag. Den första bilden är min favorit, med det glansiga ögat på rådjuret, som i övrigt är lite skymd bakom ett hav av maskrosbollar och övrig växtlighet. Är det en dubbelexponering? Ljuvligt snyggt!

Mårten Lundgren sa...

Tack för din fina kommentar Jan-Olov!
Det var ett magiskt möte och en fantastiskt vacker kväll. :)

Mårten Lundgren sa...

Tack för din fina kommentar Gustav och vad roligt att du tycker om bilden!
Visst är det så att bilder med skuggor eller mörka partier är mer spännande än bilder utan, det tycker jag också. Bild ett är fin, precis som du skriver så var tanken att försöka få maskrosbollarna som en förgrund och att rådjuret står gömd bland dem. Det blir mer spänning i bilden på det sättet tycker jag. Du har rätt, samtliga bilder är dubbelexponeringar.