fredag 13 juni 2014

Nationaldagen i en nationalpark

Årets nationaldag firade jag tillsammans med familjen i Norra Kvills nationalpark, som ligger i norra Småland. Kan man fira en nationaldag bättre än ut i skogen, då drygt halva Sveriges yta består av just skog?!

Nationaldagen var i den här regionen en fin och varm dag, ända fram till eftermiddagen då det började att regna. Vi vandrade genom nationalparken på den längsta leden som tar besökarna runt hela parken. Längst in i Norra Kvill finns en liten skogstjärn som heter lilla Idgölen. Här var det stilla och fridfullt, endast några knipor simmade omkring i den lilla tjärnen. Var man riktigt tyst, gick det att lyssna på när trollsländorna flög omkring och jagade sina byten. Skogen i Norra Kvill var inte helt olik Kolmårdsskogarna som jag annars är van vid. Innan vi lämnade nationalparken och åkte hemåt fick vi se hur solen med sina sista strålar belyste skogen vid stora Idgölen, eller Trolltjärnen som den också kallas.













2 kommentarer:

Jan-Olov Wogenius tel. 0706-476346 sa...

Mycket fina bilder du fick med dig hem efter en som jag förstår fin dag i skogen.

Mårten Lundgren sa...

Tack för din fina kommentar Jan-Olov!
Ja, det var en mycket fin dag där jag och familjen fick uppleva mycket spännande skog. Känner också att jag fick med mig en mängd bilder jag är nöjd med från den här dagen i Norra Kvills nationalpark.