onsdag 23 april 2014

Tyresta del 1/3

Under långfredagen var jag tillsammans med familjen och goda vänner i Tyresta nationalpark. En mycket vacker nationalpark, med stor blandning av olika skogsmiljöer. För den som inte har varit i Tyresta någon gång, kan jag verkligen rekommendera ett besök. Här finns fina skogssjöar, gammelskog, ängar och så ett stort brandhärjat område från den stora brand som härjade här år 1999. När vi vandrade i det brandhärjade området förstod jag hur en skog ödeläggs i och med en sådan här omfattande brand. Nu 2014 har det gått 15 år sedan branden, trotts den långa tiden så är det nästan bara markvegetationen och en del små träd som vuxit upp på den här platsen. Det betyder att jag aldrig under min livstid kommer hinna uppleva en gammelskog igen på den här platsen.









Inga kommentarer: