måndag 3 mars 2014

Och så kom vintern åter...

Igår var jag en sväng till skogen, för att göra lite nya bilder. Söndagen var en ganska grå och bitter dag, men jag uppskattar den i alla fall. Det mjuka ljuset gjorde att färgerna i motiven mycket lättare trädde fram. Även om det bara var ett par grader ute, så låg det dimma tät mellan granar och tallar och efter ett tag hade kylan lyckats letat sig igenom kläderna. Plötsligt hörde jag domherren, men såg den inte. Ljudet kom närmare och närmare och plötsligt så satt den en bit bort, högst upp i en smalt träd, och lät. Jaha tänkte jag, ska vi nu åter få vinter?!
Varje gång som domherren (hanen) tidigare visat sig för mig på det här sättet så har det kommit snö eller blivit riktigt kallt. Åt det hållet den satt och tittade var det mycket riktigt alldeles mörkt på himlen. Lite senare, strax innan jag skulle packa ihop för att bege mig hemåt så kom domherren åter, men denna gången satte den sig mycket närmare, i en av björkarna precis där jag stod. Jag lyfte kameran och gjorde några bilder på den. Strax efter detta mötet började jag att packa ned min utrustning och då kom snön. Det snöade riktigt ordentligt och så mycket att skogen på kort tid åter förvandlades till en vinterskog. Är det så att domherren verkligen vet när det kommer oväder och försökte han att varna mig för snöovädret?



Inga kommentarer: