torsdag 5 december 2013

De svarta riddarna

Hemma i min trädgård håller ibland de "svarta riddarna" till. Det är naturligtvis nejdens kajor jag talar om. De är som svarta riddare som på ett attackliknande sätt anfaller lediga ytor vid träden med fågelmatningen här i trädgården och sedan kör de bort alla de andra fåglarna. Här regerar de nämligen, även skatorna får ibland stryka på foten för dessa svarta riddare. Att betrakta dessa fåglar är därför mycket underhållande. Här är några bilder jag gjort på dem under hösten.










2 kommentarer:

Terje sa...

Många riktigt fina bilder på kajor här. Fastnar i uttrycken, porträtten - men där du även arbetat med miljön för att förstärka. Riktigt fint detta Mårten! :)

Mårten Lundgren sa...

Tack Terje för mycket fina ord och kul att du gillar bilderna!
Det var faktiskt just uttrycken jag ville få fram i dessa bilderna, mer och mer har jag förstått att uttrycket och beteenden i djurbilder är viktigare än arten. Precis som du skriver så ville jag gärna försöka att få en lågmäld färgskala som bakgrund, för jag tycker att det framhäver kajan, dess färger och uttryck bättre.