söndag 10 november 2013

Skogen som inte längre finns

För några veckor sedan hittade jag, för mig ett nytt naturreservat här i trakterna kring Norrköping. Skogen var kuperad och på vissa ställen väldigt tät. På ett av dessa ställen verkade fåglarna trivas, då de kunde gömma sig på grenarna bland de tätt stående träden. Stod man stilla här mellan träden så kom faktiskt fåglarna och satte sig riktigt nära, en speciell upplevelse, då skogsfåglar i allmänhet brukar vara ganska så skygga. För två veckor sedan så återvände jag hit för att uppleva denna plats på nytt. Jag möttes då av en sönderkörd väg och ett stort upplag av nedsågade träd. Naturreservatet hade gallrats. Leden/stigen i naturreservatet fanns heller inte längre kvar, utan var två stor hjulspår från en skogsmaskin. Den plats där jag tidigare hade mött fåglarna fanns inte längre, den var borta!
Återstod gjorde endast ett fält av stubbar och ett fåtal träd. Här är en bild jag gjorde på en talgoxe i denna skog, då den fortfarande fanns kvar och var en riktig skog!


Hur sköter vi våra skogar egentligen?
Säkert fanns det en anledning till att gallra detta naturreservat, även om inte jag förstår varför. 
Det har ganska nyligen givits ut en bok om Sveriges gammelskogar "Än lever skogen" som du kan läsa mer om här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Beklämmande hur skogarna sköts...när man åker förbi ett skövlat skogsområde blir man bara så ledsen...

Steffe

Mårten Lundgren sa...

Gissa om jag blev förvånad när jag kom fram till naturreservatet och halva reservatet låg i en hög.
Varken gallring eller slutavverkning är speciellt rolig, även om Sverige till stor del består av skog så känns det som att varje skog är unik på sitt sätt. Den här skogen var gammal och hade ganska mycket inslag av lövträd. Det finns med säkerhet en anledning till varför man gjort som man gjort. Hoppas bara att djuren kommer trivas här nu, när träden står så glest.